Takže, zpátky k zajímavějším věcem.
Hello Future Me: On Writing: Dark Lords! [ Sauron | White Witch | Voldemort ]
Velmi kvalitní matroš, komplementární k článkům typu...
tady dole odkazy, 3. odstavec - všechno to o záporácích co tu máme. Takže:
Záporákem se zde myslí DARK Lord. Žádný morální šedo-bullshit nonsense wibbly wobbly, EVIL.
I když je záporák hrozně zlý, příběh samotný nemusí být morálně šedý. Morální rozměr příběhu může vyprávět
o podstatě Zla nebo o tom, jaký má konfrontace se Zlem popř. porážka Zla dopad na protagonisty. Reference Frodo a Prsten, ale i Doctor Who a Dalekové (nepřátelé, s nimiž nelze smlouvat, na které nelze apelovat a kteří tlačí Doktora k činům a volbám, které jsou kriticky proti jeho přesvědčením).
I přes absolutnost Zla lze nastavit podobnosti mezi Dark Lordem a protagonisty. Kontrast podobností a rozdílů může vykreslovat vzájemný konflikt nebo vztah mezi nimi. ("Nejsme tak rozdílní!" a "Dělí tě ode mě jen jedno rozhodnutí" atp.)
(Tady mě napadla... 4. série Expanse, která sice žánrově je úplně jinde než u Velkého Zla, ale jak tam Amos potká Murtryho byl hezkej reverse trope)
Absolutně zlý záporák zároveň nemusí vůbec znamenat zcela protikladně sněhobíle čisté hrdiny. Naopak - proti Absolutnímu Zlu lze bezpečně posdtavit i dost rozporné postavy.
I záporák by měl mít lidskost - ukázáno na nějakých quircích, téma co už bylo mnohokrát rozebráno v mnoha článcích tady okolo...
Pak nějaké poznámky, jako že záporáka nemůžete nechat porazit v každé jedno knížce, protože pak nepůsobí moc schopně a hrozivě. Co dodat, viz Scénáristiky, Temné horizonty atd.
Zajímavý postřeh je, že záporák je v příběhu tím poutavější, čím je přítomnější a "interaktivnější". Když jeho akce přímo ovlivňují postavy na scéně popř. s nimi může mluvit atp., tak vzniká vazba mezi antagonistou a protagonistou.
Přítomnost na scéně nicméně záporáka mnohdy zlidští až příliš, což lze kompenzovat záporákovým Vykonavatelem. Fire Lord - záporák, Azula - Vykonavatel. Imperator - Darth Vader. Technicky asi Sauron - Saruman? Atd.
Velká část lidskosti lze pak sesměrovat do vykonavatele. Druhotný efekt ale může být, že jeho lidskost a jeho přítomnost na scéně z něj učiní příběhově primárního protivníka, jehož porážka působí mnohem vítězněji a epičtěji, než porážka samotného Záporáka v pozadí.